Coiffure Avenue bezoekt de Mondial Coiffure Beauté Paris

Zaterdagavond 11 uur. Vanuit de behaaglijke TGV stappen we op een onoverdekt perron van het Parijse Gare du Nord. De regen komt met bakken uit de lucht. De voorspellingen voor de rest van het weekend beloven niet veel goeds. Gelukkig komen we dit keer niet om door de stad te wandelen en de Parijse sfeer op te snuiven. We zijn in Parijs voor de Mondial Coiffure Beauté, een jaarlijks terugkerend driedaags evenement waar alle grote merken en grote namen uit de kapperswereld vertegenwoordigd zijn. Een belangrijk onderdeel van deze salon is het wereldkampioenschap Hairworld dat voor het eerst sinds 28 jaar weer op Parijse bodem gehouden wordt.

Als we de volgende dag bij de Portes de Versailles aankomen treffen we buiten – in de stromende regen - al een chaotische drukte aan. De hairsalon wordt goed bezocht!

In de enorme expositiehal van 50.000 m2 zijn 500 merken vertegenwoordigd. Het duurt dan ook even voor we ons een beetje georiënteerd hebben. Er is , net als in Londen een jaar geleden, veel aandacht voor haarverlengingen en extensions. Coiffure Avenue heeft zich hier het afgelopen jaar al intensief in verdiept en in eerste instantie zien we niets nieuws wat ons echt kan bekoren. Pas bij de stand van de Italiaanse firma Capellissime gaat ons hart sneller kloppen: hier wordt razendsnel vakmanschap getoond. De extensions worden op een slimme en klantvriendelijke wijze in het eigen haar van de klant aangebracht . De werkwijze lijkt veel op de onze, maar biedt wellicht net nog wat andere mogelijkheden . Afgaande op wat er in de stand van Capellissime te zien is, lijken ze zich voornamelijk op de zwarte vrouw te richten. Dit kan echter een keuze zijn die specifiek voor Parijs gemaakt is. We nemen in ieder geval de brochure mee en prenten wat we gezien hebben in ons hoofd.

Achterin de ruimte kun je de kampioenschappen volgen. De jonge talenten borduren vaak voort op ideeën uit eerdere jaren. Hun technische kwaliteiten en creativiteit zijn indrukwekkend. Je voelt de spanning van zowel de deelnemende kandidaten als de modellen.

Verder valt vooral de invloed en de macht van de grote bedrijven op. P&G (Wella, Sebastian, Vidal Sassoon, Nioxin) en L’Oréal maken de dienst uit. Wil je als kapper een eco-kapsalon beginnen, of een herenkapsalon met sports bar? L’Oréal heeft het hele concept al voor je klaarliggen. Het ziet er strak uit, maar het idee van zoveel uniformiteit stemt ook een beetje treurig.

Tijd om even uit te rusten bij de ‘ Icon Show’ waar we gerenommeerde iconen uit de kapperstop aan het werk zien: Anthony Mascolo ( mede-oprichter vanToni&Guy),Jean Luc Minetti (artistiek directeur van Alexandre de Paris), Robert Lobetta (Sebastian) en Tim Hartley ( voorheen Vidal Sassoon, inmiddels onafhankelijk haarartiest).

De thema’s uit het modebeeld zien we ook hier terug. Strakke jaren’ 80 retro looks , modellen geheel in het zwart gekleed, ‘ survival in the urban jungle’ , worden afgewisseld met gestileerde jaren ‘ 50 kapsels met een knipoog naar de televisieserie ‘ Mad Men’. Tenslotte komt ook surrealistische speelsheid en jeugdige onschuld aan bod in de show van Jean-Luc Minetti die geheel gebaseerd is op Alice in Wonderland in de filmuitvoering met Johnny Depp.

Tim Hartley mag dan misschien de minst wervelende show laten zien, we zijn diep onder de indruk van zijn strakke, geavanceerde en perfecte kniptechnieken. Het is duidelijk dat hier een groot artistiek en technisch talent aan het werk is.
We besluiten dat het mooi geweest is. Genoeg indrukken voor één dag en het wordt nu bovendien echt tijd om iets te eten en te drinken. De Icon Show was absoluut de moeite waard. Ben je benieuwd? Hier volgt een korte impressie.